تاریخ انتشار : جمعه 6 مهر 1403 - 13:05
کد خبر : 1451

بانگاهی به ترافیک تردد در خرم آباد؛

ضرورت رفع موانع و تسریع در تکمیل احداث خیابانهای جنوب شهر

ضرورت رفع موانع و تسریع در تکمیل احداث خیابانهای جنوب شهر

سالهاست مدیران شهری خرم آباد از لزوم احداث طرح های ترافیکی با احداث معابر یا مسیرگشایی و تعویض خیابانها سخن می گویند. شهرداران یکی پس از دیگری می آیند و می روند اما در اجرای طرح های ترافیکی مهم شهر یکی از دیگری ناتوان تر هستند. سالیان سال است از تعریض بخشی از خیابان انقلاب

سالهاست مدیران شهری خرم آباد از لزوم احداث طرح های ترافیکی با احداث معابر یا مسیرگشایی و تعویض خیابانها سخن می گویند.
شهرداران یکی پس از دیگری می آیند و می روند اما در اجرای طرح های ترافیکی مهم شهر یکی از دیگری ناتوان تر هستند.
سالیان سال است از تعریض بخشی از خیابان انقلاب می شنویم اما خبری از اجرا نیست. املاک معارضین قسمت هایی از بلوارهای دره گرم(ولایت)، بهارستان و خیابانهای شهدا، موازی حافظ، شهرک حکمت و… را تصرف کرده اند و شهرداری عزمی جدی برای رفع این مشکل بزرگ نشان نداده است.
یکی از گره های ترافیکی خرم آباد در جنوب شهر باعث آزار اهالی محلات جنوبی است.
نبود معابر مناسب و عدم خیابان کشی در طول سالهای شکل گیری محله های جنوبی باعث شده بخش قابل توجهی از بار ترافیکی شهر از کوچه پس کوچه این محلات عبور کند.
سه معبر مهم در جنوب شهر پیش بینی شده است؛
اول؛ بلوار ۷۵ متری که گلدشت شرقی و غربی را به یکدیگر متصل می کند و از میدان کریم خان تا انتهای پارک شاپوری امتداد دارد.
مورد دوم؛ بلوار ۳۵ متری یا همان کمربند غربی شهر که انتهای محله خیرآباد بطول بیش از ۱۰ کیلومتر تا فرودگاه خرم آباد امتداد خواهد داشت و بخشی از آن در حوزه شهری واقع شده و شهرداری هر چند با سرعت کم و مقطعی، اما در قسمتی که مسئول است کارگاه فعال دارد.
معبر سوم؛ خیابان ۱۶ متری، این مسیر از خیابان تمدن تا محله ارم امتداد دارد. با توجه به آزادی بخش قابل توجهی از اراضی این خیابان اما شهرداری اکنون فعالیتی در اجرا و تکمیل این معبر مهم درون منطقه ای ندارد.
اجرای این سه پروژه نقش بسزایی در کنترل ترافیک تردد خودرو در شهر خرم آباد دارد. بنابراین اهمال و سهل انگاری در تکمیل آنها پذیرفتنی نیست و باعث تشدید مشکلات ترافیکی شهروندان خرم آبادی بوده فلذا ترک فعلی نابخشودنی است.
شهرداری خرم آباد برای اجرای هر یک از سه طرح اشاره شده موانعی بر سد راه دارد که باید با تشکیل کارگروه ویژه آن موانع را برطرف نموده و به تردد پرحجم خودروها در کوچه پس کوچه های محلات جنوب خرم آباد پایان دهد چرا که هم باعث آلودگی صوتی و محیطی می شود، هم سلامت عابرین پیاده بویژه کودکان به خطر می افتد و هم باعث صرف انرژی و هدر رفتن سوخت بیشتر خودروها می شود.
شهرداری اکنون با انتخاب پیمانکار در حال احداث بخشی از بلوار ۷۵ متری و بلوار ۳۵ متری است. اما موانع مهم را برنداشته است. که برخی عبارتند از:
_ وجود تعداد انگشت شماری از املاک و ساختمانهای شخصی در مسیر بلوار ۳۵ متری و عدم تملک و تخریب و مسیر گشایی امتداد آن، که باید به سرعت با مالکین وارد مذاکره شده و با پرداخت عوض و بهاء املاک مانع توقف اجرای پروژه شود.
_ در طول همین مسیر، سد دیگری بر سر راه شهرداری قرار گرفته که تأسیسات بند انحرافی شرکت آب منطقه‌ای لرستان است. به نظر بخشی از فضای فیزیکی ملک در تصرف آب منطقه ای که در مسیر خیابان است، استفاده خاصی نداشته باشد و با توجه به مساحت این ملک مسئولان آب منطقه ای بتوانند بخش مورد نیاز برای ادامه مسیر خیابان را در اختیار شهرداری قرار دهند. هم اینک قسمتی از فضای ملک به حال خود رها است و تبدیل به قبرستان لاشه های تراکتورهای مستهلکی شده که معلوم نیست آب منطقه ای چرا آنها را نگه داشته است!! بهرحال شهرداری باید با مذاکرات بیشتر و وارد نمودن پای استاندار به محل اجرای پروژه و پیگیری از طریق معاون عمرانی استاندار این مشکل را برطرف کند و مدیریت آب منطقه ای نیز که خود از شهروندان همین دیار است، دلسوزی و مسئولیت پذیری اجتماعی بیشتری نسبت به توسعه و عمران شهری و رفع مشکلات ترافیکی مردم خرم آباد داشته باشد و نام نیکی از دوران مدیریت خود بجا بگذارد.
شهرداری هم برای ادامه مسیر با ادارات راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای مذاکره نموده و با مشارکت آنها در بخش خارج از حوزه شهری زمینه اجرای باقیمانده مسیر را تسهیل نماید.
_ برای تکمیل بلوار ۷۵ متری با شرکت مخابرات که ملک و تأسیساتی در مسیر دارد وارد مذاکره شود و نسبت به تملک اقدام کند. به همین صورت با زارعین و مالکین اراضی و املاک واقع شده در بخشی از مسیر که لازم است معوض و بهاء روز پرداخت شود. همچنین شرکت برق اقدام به جابجایی تیرهای برق حریم مسیر نماید.
_ در طول مسیر خیابان ۱۶ متری، تعداد کمی ساختمان مسکونی فرسوده با مساحت کم وجود دارد. شهرداری بدون تعلل باید آنها را خریداری نموده و بازگشایی مسیر را تکمیل نموده و با احداث خیابان ۱۶ متری که طول چند صدمتری دارد زمینه شکوفایی محل را فراهم نماید.
بدیهی است مطالبات مردم تا زمانی که به سرانجام لازم برسد از جانب رسانه«ویردار» پیگیری می شود، لذا از شهرداری انتظار می رود هر چه سریعتر اجرای این پروژه ها را به نتیجه برساند و شورای شهر، مدیریت شهری را به تسریع در احداث خیابانهایی که بعضاً مدتها پیش زیرسازی شده اند مکلف کند.

✍️ سهراب فرشاد
وکیل پایه یک دادگستری و روزنامه نگار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبیلغات